> To co robię i co lubię: Szydełko dla początkujących-podstawowe oczka i czytanie schematów.Filmiki

wtorek, 16 lipca 2013

Szydełko dla początkujących-podstawowe oczka i czytanie schematów.Filmiki

Dzień dobry wszystkim;)
Dzisiaj będzie post dla tych,którzy potrafią robić na szydełku,ale mają kłopot z odczytywaniem schematów.
Na prostym motywie,krok po kroku pokażę Wam,że nie jest to takie skomplikowane


tutaj są główne objaśnienia znaków



Dla jasności pokażę króciutkie filmiki z podstawowymi oczkami
oczko ścisłe



półsłupek




słupek krótki



słupek



3 słupki  łapane w jedno oczko,czyli przerobione razem(znaki stykają się u góry)



3 słupki wbite w jedno oczko(znaki stykają się u dołu)



Niektóre schematy,co za tym idzie motywy, zaczynają się od zrobienia łańcuszka.
W naszym schemacie jest kółeczko 
Tutaj pokazałam jak się wiąże takie coś;)
Sorki za dwa filmiki,ale posiałam gdzieś kartę ,a pamięć wewnętrzna nie pozwala na dłuższe filmowanie



cz 2



Mam nadzieję,że filmiki choć króciutkie,to  w miarę pomocne

Teraz przejdziemy do schematu
Jeśli mamy takie elementy,czyli kółka, kwadraty,pięciokąty,sześciokąty,to schematy czytamy od środka ,jadąc od strony prawej do lewej,czyli tak jak robimy.Każdy znak to osobne oczko.
W naszym przypadku robótkę zaczynamy od zrobienia kółeczka
Wiecie jak je zrobić
Nad kółeczkiem,po prawej stronie 1 widzicie oczko łańcuszka ,a po nim, idąc w lewo  po okręgu ,5 znaków krótkiego słupka

Robimy kółko,jedno oczko łańcuszka i 5 krótkich słupków

łączymy ostatnie oczko z pierwszym

Początek następnego rzędu jest również po prawej stronie jedynki.
Widzimy tam 3 oczka łańcuszka.


3 oczka łańcuszka na początku rzędu zastępują nam jeden słupek
Za łańcuszkiem po lewej stronie widzimy znaki 2 słupków
Słupki te stykają się u dołu,więc wbijamy szydełko w to samo miejsce



Za tymi słupkami jest jedno oczko łańcuszka(zielona kropka),czyli robimy je.



Potem patrząc w lewo widzicie 3 słupki zbiegające się u dołu,czyli w następnym oczku poprzedniego rzędu robimy 3 pełne słupki z jednym nawinięciem
I tak dalej,oczko łańcuszka,3 słupki aż dojedziemy do końca rzędu
łączymy pierwsze z ostatnim.
Widzimy robótkę podzieloną na takich 6 elementów



Następny rząd zaczyna się od 3 oczek łańcuszka(filetowe kropki),które górą stykają się ze słupkiem.


Jeśli znaki zbiegają się u góry,znaczy to ,że ze słupków robimy jedno oczko ,przerabiając je niejako razem.Filmik to pokazuje
Na zdjęciu też to widać wyraźnie

                                                
Wracamy do schematu i widzimy 3 oczka łańcuszka ,więc je robimy


Patrzymy na schemat(zdjęcie poniżej) i widzimy następny słupek(ukośna czerwna kreska),który styka się z poprzednim u dołu,czyli trzeba go zrobić w tym samym oczku co poprzedni.
Nie przerabiamy go jednak do końca,bo widzimy,że styka się z następnym  na górze. 
Zostawiamy go na szydełku i robimy drugi słupek ,dopiero potem przerabiamy je razem

Teraz 3 oczka łańcuszka i znów nasze słupki





Następny rząd
Zaczynamy od 3 oczek łańcuszka(kolor zielony)i na łańcuszku poprzedniego rzędu  robimy 3 słupki

Po 3 słupkach widzimy 3 oczka łańcuszka




Teraz spojrzcie na schemat(niżej)
Robimy słupek(niebieska kreska),ale szydełka nie wbijamy w oczka łańcuszka popzedniego rzędu ,tylko jeszcze rząd niżej,tam gdzie zielona kropka
Widać to na schemacie ,słupek  mija łańcuszek i schodzi niżej



 wygląda to tak


znów 3 oczka łańcuszka i 3 słupki 


i tak dalej aż do zakończenia rzędu

Rząd ostatni

Żółte kropki,to jest 3 oczka łańcuszka,słupek w następne oczko poprzedniego rzędu,3 oczka łańcuszka .
Zobaczcie,ze następny słupek styka się dołem z poprzednim,więc wbijamy szydełko w to samo oczko i robimy słupek.Potem  w następne oczko następny słupek  i tak dalej do zakończenia rzędu i całego motywu




i powstaje nam takie coś


Nie wiem czy dobrze wytłumaczyłam na czym polega czytanie schematów,ale mam nadzieję ,że tak;)
Wiem,że większość z Was doskonale radzi sobie w tym temacie,ale jeśli się znajdzie choćby jedna osoba,której pomogłam to super;)
Cieszę się,że zaglądacie i piszecie,bo bez Was to wszystko nie miałoby sensu;)
Całuchy wielgachne dla wszystkich;)

































































24 komentarze:

  1. Pomogłaś mi kochana, bardzoooo! Przecież takich jak ja jest więcej. Dzięki, na pewno skorzystam.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ilonka kursik super akurat cos dla mnie bo to dla mnie czarna magia ale czy połapie o co chodzi to nie wiem ale dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. oj dziękuję, zawsze sie gubię w tych schematach i dzięki tobie zapewne będzie mi łatwiej.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam szydelko opanowane, ale czytanie schematów yo dla mnie była czarna magia. Nie powiem że po tym poście juz wszystko wiem, bo do tego potrzeba mi jeszcze praktyki, ale coś tam już pojasnialo w tej mojej lepetynce. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdyby nie problemy ze wzrokiem to chętnie bym się wzięła za szydełko, a tak pozostaje mi tylko podziwianie:) Dziękuję Ilonko za życzenia:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu spróbuj :) Warto i wzrok się poprawi czego serdecznie życzę:)

      Usuń
  6. Dziękuję Ilonko za wspaniały kursik :) Właśnie zaczęłam zabawę z szydełkiem i schematy to czarna magia :( ale mam nadzieję że w końcu to opanuję :) Na razie mam jeden wzór i robię parę serwetek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. No wreszcie się dowiem o co chodzi w tym znaczkach,kreseczkach ,kółeczkach itd.I to właśnie dzięki temu kursikowi,który spadł mi jak z nieba,bo wiesz Ilonko że kupiłam sobie aż dwa szydełka.Łańcuszek i słupki to znam z dzieciństwa ,ale co z tym dalej to nigdy mnie nie ciągnęło do dziergania i zastosowania w praktyce .Powoli czas zacząć się uczyć, na stare lata jak znalazł,pod warunkiem że nie oślepnę jeszcze bardziej:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kursik jest naprawdę wspaniały Ilonko. Widać, ze chcesz nauczyć, a przy tym masz wielkie umiejętności:) Ja mogę powiedzieć ,że na szydełku śmigam tym bardziej widzę to. Mysle ,że wiele osób znajdzie tu wspaniałą lekcję tylko trochę chęci , może cierpliwości i spokoju?:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytać wzory potrafię, ale tym co mają z tym kłopot kursik sie przyda bo bardzo czytelnie go stworzyłaś ;-))

    OdpowiedzUsuń
  10. szydełko to dlamnie wciąz magia :) łańcuszek zrobie i na tym koniec :P

    OdpowiedzUsuń
  11. Ty to masz cierpliwość do robienia kursów xD

    OdpowiedzUsuń
  12. Zawędrowałam do Ciebie przez bloog http://handmadekursytutoriale.blogspot.com/
    - ekstra kurs Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  13. No kurs pomógł. Teraz znajdę jakiś prosty schemat i spróbuję coś wyszydełkować :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie no .... nie ma szans.. nie załapie tego ;o

    OdpowiedzUsuń
  15. Ilonka, pomoglas bardzo :) Mialam dzis zakupic szydelko , ale nie dalam rady, jade jutro pojade i bede sie uczyc czytac schematy ;-) Twoj post jest bardzo pomocny dla takiego laika jak ja :) Super wytlumaczone i pokazane, dziekuje Ci kochana z calego serducha!!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, dziękuję że mogłam skorzystać z tego kursiku. Bardzo, bardzo dziękuję i pozdrawiam.Janina

    OdpowiedzUsuń
  17. Cześć i Wesołych Świąt!!!

    Bardzo Ci dziękuję za ten kursik. Dzięki tobie pojęłam ww. niuanse. :D Szydełkuję od zeszłego roku, już troszkę popełniłam szydełkowych prac, ale ciągle mi czegoś brakowało. :D

    Pozdrawiam świątecznie,
    Anna Sarnecka :D

    OdpowiedzUsuń
  18. bardzo fajny blog :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dopiero zaczynam naukę szydełkowania i jeszcze sporo rzeczy przede mną, dzięki za kurs :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie czegoś takiego szukałam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Niestety ja wogule nie potrafie robić na szydełku :( a co dopiero takie piekne rzeczy :( :( :(

    OdpowiedzUsuń
  22. Kursik super. Dawno temu robiłam proste rzeczy na szydełku ale ....zapomniałam :)kupiłam nowe kolorowe szydełka i czas sobie przypomnieć...

    OdpowiedzUsuń
  23. Właśnie kupiłam swoje pierwsze szydełko i kordonek i widzę kochana, że z Twoją pomocą to ja zrobię moją pierwszą serwetkę ;) Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde słowo,które tutaj zostawiacie;)